söndag 9 maj 2010

Utan vatten och utan gas och vår mygga heter Klas.

Just nu sitter vi ute på vår veranda med 5 stycken barn som bor en bit bort. En i knät, två på sidan om och två stycken som håller på med våra hår, kan det bli bättre? Vi kan bara hoppas att de kommer göra detta till en vana.
Under veckan har skolan sakta men säkert börjat börja igen. Det känns jätte roligt att träffa barnen igen. Många kramar och leenden har vi fått. Under veckan som gått har vi följt Lasses barn, Linnea och Alicia dit. De har tagit del av lektionerna och vi har funnits där som tolk och stöd, tyvärr har vi bara en vecka kvar med dem innan de åker vidare på äventyr. Hela familjen har varit till stor glädje för oss och de har fått oss att känna oss som en del av den. Men vi blickar framåt och planerar våra nästa äventyr.

Äntligen har vi tagit oss till en ungdomssamlig. Vi förstod inte mycket, men vi blev otroligt berörda båda två. Gud är inte begränsad av språk. Anden talar samma språk i hela världen. Vi ser framemot nästa ungdomssamling.
Anna har börjat med ett filmprojekt. En film om vårt liv här har börjat ta form, ska bli väldigt spännande att se hur denna film sakta men säkert växer fram.

Ikväll väntar vi gäster, Lasse med familj och Maggan. Äntligen är det vår tur att bjuda på middag. Köttbullar, potatis, mchicha, chapati, spagetti, sambosas står på menyn, lite plockmat med andra ord.
Sedan i onsdags är vi utan vatten och gas så det är till att hinka vatten från brunnen och laga mat på vedspis vilket vi givetvis inte orkar så middagen på kvällen har Mary vår husa gjort. Hon är en riktigt pärla, får man ta med hushållerskor hem???

Vi behöver inte sakna norrlands surr för att kliva in genom vår tröskel är precis som att kliva direkt in i norrlands skogar, fullt med mygg med andra ord. Vi är väldigt tacksamma över våra myggnät även om det inte skyddar mot det irriterande surret. Förhoppningsvis slipper vi malaria i alla fall.

Nu är det dags för oss att börja förbereda maten.
Stora kramar
Elin&Anna

5 kommentarer:

Thomas sa...

Hej Elin
Här hemma är det i alla fall myggfritt kan jag lova.
Jag hoppas att middagen blev lyckad, jag hade gärna kommit.
Katterna mår alldeles utmärkt kan jag lova.
Var rädda om er och må så bra.
Hälsningar
Pappa

Under Afrikas Sol sa...

Finaste Pappa:)

Haha, men pappa, snart kommer dem, så att du vet, och då går du inte säker längre:P
Middagen vart jätte bra, ser framemot att få göra lite africanfood när jag kommer hem om 10 veckor.
Bra, hoppas att Sune är riktigt fet. Hörde att Inez fått en beundrare??
STORA KRAMAR
ELIN

Kikko och David sa...

På din meny tyckte jag Sambosa lätt allra bäst!!! det vattnar sig i munnen... Som sagt ingen mygg här ännu, men jag kan förstå dom för än har vi inte krypit ur vår igloos helt... regn idag... och 5 grader så jag kurar vid brasan med en kurrande katt bredvid... och en snarkande man i fotöljen.... Sköt om er!

Susanne sa...

Vilken middag!!! Härligt! Den skulle jag vilja ha varit med om! men kanske att man får sig en smakbit av tanzanias läckerheter när ni har den svenska marken under era fötter igen!

Anna, jag ser verkligen fram emot filmvisningen! Det kommer att bli en höjdpunkt i sommarvärmen innan skolor väntar.

men till dess så får ni ta hand om varandra, njuta av alla mysbarn och rymma undan myggorna!

guds frid till er båda!

Under Afrikas Sol sa...

Susanne! Roligt att få dina kommentarer. Du ska med säkerhet få smaka några av mina bästa delikatesser! Kan redan nu ge dig några namn: Mchicha, sambosa, chapati, pilaou och lite mer där till. (Är lite osäker på stavning men) Gud välsigne dig min vän!

Kikko och David! Sambos är verkligen min, Elins, favorit! Låter som ni hade det lite ruggigt men katten i knät lät härligt! Hoppas myggorna håller sig borta länge. Ta hand om er!